tisdag 20 augusti 2013

Dag 9. Svenska

Nu kommer äntligen ett upplägg efter två dagars uppehåll på grund av brist på internet. Var lugna, jag lever! 
Jag har nu landat i Grañon som är en liten by med mycket liv. I ett hörn har vi ljugarbänken med fem äldre män som sitter och skryter, vid fontänen leker barnen med vattenballonger och på de trånga gatorna far bilarna förbi, bara några centimeter från husväggarna.

Imorse hann jag inte särskilt långt innan en äldre man hälsade på mig på Spanska som visade sig vara från Sverige! Det kändes lite märkligt att efter 9 dagar, utan att ha sagt ett enda svenska ord, prata svenska med en Svensk. Vi gick och pratade om allt mellan himmel och jord och kom sedan fram till byn. Till min stora lättnad pratade han spanska vilket underlättade då värden för härbärget inte kunde ett ord engelska.

Som ni kan se på en av bilderna så fanns det stolpar under vägen som visade hur långt det var kvar till Santiago de Compostela vilket var både bra och dåligt. Bra för att jag vet att jag nu har gått 20,5 mil och dåligt för att jag vet att jag 2,5 gånger så lågt kvar att gå.
Vi får se när nästa upplägg blir!

 Pilgrimer i väntan på att härbärget ska öppna.

En bit kvar bara!

1 kommentar:

  1. Haha, det var ju det ja sa! Ingen engelska!! Nu ska jag lära mig mer spanska så det är bara att höra av dig om du känner att några spanska ord behövs. Jag skickar med dig några som du kan tänka på ett tag. "Dios esta contigo, te gusta o no" de orden fick jag av en sexårig flicka i min skola. Bra att bära med sig ibland. Lycka till!! Kramar!

    SvaraRadera