torsdag 15 augusti 2013

Dag 4. Solen hettar

Även om jag nu endast har vandrat i tre dagar så börjar jag vänja mig vid det hela. Upp vid 6.00, vandra fram till 13.00 och sedan bara vila och utforska närområdet (om det finns något). Just nu befinner jag mig i Zariquiegui (försök säga det fort 10 gånger) för er som vill kolla hur långt jag kommit. 
Naturen runt leden är verkligen olika, det är som att gå igenom olika kontinener. På ett ställe kan det vara som en tätbevuxen regnskog och sen kan det öppa upp sig till ett fjäll eller en prärie. Dock är temperaturen den samma...
Åhh, jag var på en mässa i förrgår kväll i en bykyrka med alla de andra pilgrimerna. Jag måste säga att det var verkligen en upplevelse: även om jag inte talar spanska kände jag ändå en tillhörighet i delandet av bröd och vin. Häftigast av allt var välsignelsen som gjordes av en till synes ganska gammal man som först bad alla pilgrimer komma fram och bilda en halvcirkel. Sen välsignade han alla på de vars och ens språk, waow.


 Mysig stig

 En bränd Kristian lyssnandes till Harry Potter


 Detta är ett väldigt smart övergångställs-ljus i Pamplona. Den visade hur lång tid det var kvar innan det slog om till antingen grönt eller rött. Det borde vi ha i Sverige!


Solrosfält som en del pilgrimer passerat...


4 kommentarer:

  1. Härligt att läsa att du har de bra. ta hand om dig. kramar

    SvaraRadera
  2. Nyfiken i en strut: "alla andra pilgrimer" - går ni i hälarna på varandra eller går förmiddagarna i ensamhet? Gillar solroshälsningen skarpt! /mor din

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, det beror lite på när på dygnet. Vid 6-tiden är man nästan ensam men framåt 9-tiden finns det nästan i snitt en pilgrim var 20e meter som man går om med ett par 20åriga killes ben.

      Radera
  3. Gott att se att allt är väl på turen! /Paps

    SvaraRadera